onsdag 7. mars 2012

Horn med ost og skinke.


Det er alltid godt for en ungdom å finne noe annet i frysa enn rundstykker og brød, så i dag har pianisten bestilt horn med ost og skinke.
Det ble det, og jeg håper han kommer hjem og får smake før vi andre spiser opp...bør vel kanskje lage noen med hvete som er forbeholdt brødrene..

Anyway:

150g smør (jeg brukte meierismør, som jeg oppdaget da det var "smørkrise")
6 dl melk (jeg brukte laktosefri melk, men jeg ser for meg at det sikkert hadde vært godt å blande ut litt kulturmelk også)

smelt smøret i en kasserolle, og ha i melken, og varm til fingervarm.

1 pk fersk gjær
1,5 ss fiberhusk

Løs opp gjær og pisk inn fiberhusk i all væsken, før det skal svelle i 3-5 minutter.

2ts salt
1ss sukker
200g jyttemel(blå pakke)
1ts bakepulver
1 pk semper fin
(+rød finax/semper fin til deigen blir passe)

La heve ca 15 minutter, bruk godt med jyttemel til utbaking.
Lag runde leiver, og skjær opp med pizzahjul til 6 eller 8 trekanter. Legg på en osteskive og skinke og krydder etter ønske. Rull sammen fra bredeste enden mot tynneste. Legg på smurt bakepapir.

La heve under plastikk ca 30 minutter. Pensle med egg og strø maldonsalt over. Stek nederst i ovnen, 180 grader, ca 15 minutt eller til passe lysebrune.

Avkjøl på rist.

Oppbevares fint i fryseren, og tines i mikro eller 10 minutt i ovnen.

Fint mellommåltid til sultne ungdommer som kommer fra skolen eller trening.

Det fine melet kan gjerne mixes med grov mix.






7 kommentarer:

Anne-Marte Jacobsen sa...

Oppdaget bloggen i går og ble inspirert til å prøve meg på hornene. Hadde planer om å ha en del i frysen, men det ble ikke mange igjen etter at tre sultne barn hadde gjort innhugg :) Takk for at du deler erfaringer.

Lisa sa...

Fantastisk blogg! Eg e alvorlig dårli på glutenfri gjærbakst så disse oppskriftene skal eg prøve ut imårra :) E no fast tilhenger av bloggen :D

Anonym sa...

Laget disse i dag, og de ble gode på smak!! Desverre fikk jeg ikke de så luftige, men kanskje det hadde noe med at jeg måtte bruke toro sin melmix i stedet for semper?

Hege Bygmester sa...

SÅ fin blogg du har jammen skal jeg prøve denne til min sønn som har cøliaki.
Hilsen Hege Bygmester

Anonym sa...

Takk for oppskrift! Når du skriver 1 pakke semper fin melblanding, hvor mange gram er det snakk om, sånn ca?

Anonym sa...

Jeg er ikke så bakevant, heller du melet i litt etter litt i væsken eller litt og litt væske over i melet?

Unknown sa...

Baker dem hele tiden .Så gode takk for oppskrift