tirsdag 13. mars 2012

Krydder-oste-rundstykker



I dag har det vært den store bakedagen her i huset..Det må til, siden det kun selges lofflignende bakevarer i butikkene her..uansett er nok næringsverdien mye høyere i det hjemmebakte..
Vell..det ble knekkebrød,(oppskrift lenger ned på bloggen) og horn med ost og skinke..samme oppskrift som lenger ned på bloggen, bortsett fra at jeg byttet ut en del av det fine melet med havremel..siden dette ofte blir skolemat.


Og mens jeg var så godt i gang, så var det på tide med et nytt eksperiment:



Krydder-oste-boller

ca 100 gram smeltet smør
ca 5 dl melk
blandes og skal være ca 37 grader.
1 pk fersk gjær, røres i,
1 ts salt
krydder (oregano, persille, timian, ringblomst, eller annet som du ønsker)
1,5 ss fiberhusk
alt piskes litt, for så å hvile/svelle i 3-5 minutter.
Ha i revet ost (jeg brukte ca 1/2 pakke av de firkantede fra Tine med 4 oster i)

Glutenfritt mel(Jeg brukte en liten rest fra lys toro, godt med havremel, ca 15o gram jyttemel(blå) og rød finax til det ble passe. Pass på at glutenfrie deiger skal klisse litt mer enn hvetedeiger..ikke rennende, men lett og litt klebrig)

Hev til ca dobbel størrelse, bak ut med jyttemel til en plate med rundstykker.(kan gjerne settes tett)

Hev på plata og pensle med egg og strø litt maldonsalt på toppen.
180 grader midt i ovnen, ca 20 minutter...følg med.

Håper musikeren min blir fornøyd...det lukter iallefall bakeri i huset i dag..


Mine andre blogger finner du i høyremargen, velkommen inn


Ingen kommentarer: