søndag 20. desember 2009

Marsipan for voksne

Jeg har prøvd meg på hjemmelaget marsipan...
Jeg skåldet 500g mandler...jeg kokte opp vann og helte over mandlene i en bolle. Etter en stund fjernet jeg vannet, og da er det bare å knipse av skallet.
Etter å ha tørket mandlene, kvernet jeg dem på kjøkkenmaskina mi...jeg har i ettertid kjøpt mandelkvern....Men de ble grovt hakket, og det syntes jeg er godt...
Jeg tisatte like mye melis som mandler, og eggehvite til det hang sammen, to-tre eggehviter.. Hadde jeg brukt tragant, ville det sikkert hengt bedre sammen..
Jeg stjal snekkerens nyeste, uåpnede cognacflaske, og tilsatte marsipanen...og valnøtter. I noe av marsipanen hadde jeg rosiner, men dette var i mangel av dadler...noe som sikkert er bedre.
Jeg laget pølser av marsipanen, og formet et spor på lang på hver av pølsene, og hadde i nougat, og foldet marsipanen rundt denne.
Til slutt smeltet jeg sjokolade sammen med litt delfiafett og litt kaffe og bredde utover pølsene og satte i kjøleskapet.
Skjær opp i tynne skiver, og ta taxi hjem..

1 kommentar:

Hanne~Rita sa...

Dette så veldig godt ut!
Tror det må prøves :)
Marsipan passer året rundt, synes jeg.
Virkelig noe å kose seg med en lørdagskveld ;)