torsdag 22. desember 2011

Havrekjeks

Denne oppskriften har jeg tigget fra Ellen. Vi holder bakekurs sammen på ytre Nordmøre og hun er med i Bakerådet i DenGlutenfrieBakeskolen.

Vi var veldig spent, fordi som kjent har mye av det glutenfrie melet blitt endret, og bakverket er nok ikke slik det var før. Vell..vi prøver:

Havrekjeks
7,5 dl Glutenfrie Havregryn
300 g smeltet smør
3 dl melk
1 1/2 dl sukker
3-4 ts hjortesalt
3 dl Toro Lys melblanding
4 dl Finax rød

Bland havregryn og smeltet smør (meierismør), jeg kjørte stavmixeren litt i blandingen, siden havregyna er litt store.
Rør hjortesalt i melken og slå over.
Ha i sukker.
Bland i melet. (Jeg syntes det ble en klissete blanding, og hadde i 2 dl mer finax. Dette var sikkert ikke nødvendig, fordi Havregrynene trekker jo til seg fuktighet, så neste gang skal jeg prøve med 7 dl mel)

La deigen stå noen timer, eller over natta (jeg satte jo selvsagt deigen i kjøleskapet..det skal jo være ryddig må vite..det var ikke lurt, den skal stå på kjøkkenbenken, men ha lokk eller plast over.)

Kjevles ut med jyttemel (blå er min favoritt) Stikk ut runde kjeks med et smalt glass (dypp gjerne glassets kant i i melet, så det slipper) Prikk kjeksene med en gaffel før de stekes på 180 grader, ca 10-12 minutter.

Mine kjeks ble litt tykke, og kanskje jeg var litt redd for å steke de for godt. Løsningen på det, ble å sette de på et papir på risten, 100 grader varmluft og åpen dør i nesten en time.

De ble kjempegode og passer supert til smør og brunost og en god kopp te.

Kos dere.


2 kommentarer:

Anette Siem sa...

Finax, det er en melmix ja på lik linje med semper?

Anonym sa...

Gode havrekjeks. Brukte kun1dl med sukker og Semper grov mix, kun tre dl. Brukte den også til utkjevling