tirsdag 21. januar 2014

Fiskekaker

Da jeg var barn var hovedretten fisk. Mormor lagde fiskemat av fisk som morfar fisket når han ikke var på sjøen. Han var jo sjømann, det tror jeg kanskje skikkelige morfarer var på den tiden. Stor morfarmage og en svak lukt av oldspice og tobakk.

Mormor sto over fiskefarsen og småkjeftet over at han hele tiden dro hjem for mye fisk. Når han ikke var hos oss lengre, gikk hun til fiskehandleren og kjøpte like mye. Hun berget meg nok fra sultedøden i hybeltida. Alle skikkelige mormorer fyller opp hybelkjøleskap med hjemmelaget mat, tror jeg.

Iallefall..hun prøvde å lære meg å lage fiskekaker.. Forgjeves. Men nå...i dag.. Idag har jeg gjort det.

Jeg fant en slik i skapet mitt.. Ante ikke at jeg hadde en slik engang. Ikke hvordan den skal monteres heller.. 


Det virker... 



Uansett, jeg brukte

To fileter av lyr
Hakket vårløk
To ss potetmel
Et par desiliter melk
Salt, pepper, kajennepepper

Vet ikke helt om de var like gode som mormor sine, men det vil jo ingenting kunne bli.
Fisken lå i et døgn, det fikk jeg tips fra min mor om.
(Om fisken er frossen, er det best å ta den halvtinet. Husk å ha med all væske som kommer fra fisken)
Jeg servere fiskekaker med kokte poteter og raspede gulrøtter. Gjerne en smørklatt på potetene.. Fiskekaker er også deilig på nybakt brød. 

Ingen kommentarer: