lørdag 19. januar 2013

Chili con Carne på den enkle og billige måten

Jeg hadde en del oppstekt hjortekjøttdeig igjen, og bestemte meg for å lage Chili con Carne. Finfin lørdagsmiddag.

Ingredienser:

Kjøttdeig
Løk
Hvitløk
2 Paprika (gjerne grønn og rød)
2 bokser knuste tomater
1 boks kidneybønner
2-3 ts chilipulver/kayennepulver


Stek kjøttdeigen. I den opprinnelige kjøttdeigen, så skal løken stekes blank, men jeg foretrekker bare å hakke den opp i store biter, og legge den i den ferdigstekte kjøttdeigen. Hakk opp paprika og tilsett cayenne og hakket hvitløk. Mengde etter hva du liker, men Chili SKAL svi litt.

Ha oppi to bokser tomater. Om du har noen bløte tomater liggende i kjøleskapet, så ha disse oppi også.

Tilslutt tilsettes skylte kidneybønner, og alt gis ei god runde for å få alt jevnt varmt.


Guakamole og rømme er deilig til. Og hvitløksbrød.

Vanlige hvitløksbrød får du i frysedisken, men glutenfrie lager du lett selv.

Bruk fine glutenfrie loffskiver eller halve fine glutenfrie chiabattaer (bildet viser Schar sine). Lag hvitløkssmør:

ca 50 g smør blandes godt med salt og hakket hvitløk og pepper. Har du "Hvitløkspepper" så kan dette også duge.

Smør et godt lag på brødet, og sett i ovnen. Jeg bruker en aluminiumsform, så ikke smøret skal grise til ovnen.


Denne Chilien er svært enkel og rask å lage. Jeg har fått en litt mer gourmet-chili-oppskrift fra min venn Randi, som jeg skal prøve neste gang.


Ingen kommentarer: