tirsdag 21. februar 2012

Enda bedre knekkebrød

Jeg måtte prøve meg på knekkebrød en gang til..og denne gangen ble det på "en desj av ditt og en desj av datt"-metoden:

Glutenfrie havregryn, ca 4 dl
Solsikkefrø
Linfrø
Sesamfrø
Gresskarkjerner
Valnøtter(15-åringen mente jeg burde droppe disse)
Litt bokhvetemel
Litt maismel
Havremel, ca 3dl
1 ts salt (kan kunne gjerne ha brukt litt grovsalt)
3-4 dl vann, akkurat nok til at det ikke blir for tungt å smøre de utover 2 plater.

Jo mer frø, jo mer porøs blir knekkebrødene..

ovn 160 grader-varmluft

La steke i ca 15 min, bruk et pizzahjul til å rute opp knekkebrødene, Sett inn igjen, og stek ca 20 minutter til, før du åpner døra. Da kan temperaturen med fordel senkes til 100 grader, fordi den nederste plata ble litt mørk under. Bytt også gjerne plass på platene for å unngå dette.

Disse var kjempegode og da jeg spurte hvorfor gutten ikke tok pålegg på, var svaret: De var så gode, og det var så godt at det ikke "smakte glutenfritt"


Ingen kommentarer: